”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

onsdag den 17. oktober 2007

Til tandlæge i Polen

En jeg kender, var for nylig til tandlæge i Polen. Hun skulle have lavet mange ting såsom rodbehandlinger, implantater og hvad ved jeg, så det var en omfattende omgang.

Gennem et stykke tid havde hun haft problemer med sine tænder, og derfor havde hun da også været til tandlæge flere gange. Og udover, at der nu var mange ting, der skulle laves, så var der også problemer med betændelse, som ikke rigtig ville gå væk. Da den forestående tandbehandling formentlig ville blive meget dyr, undersøgte hun derfor mulighederne i Polen, og det viste sig, at der såmænd var mange steder her i landet, hvor man formidlede kontakt til polske tandlæger.

Hun fandt så frem til Aesthetic Center, hvor de bla. tilbød, at man kunne få en forkonsultation med undersøgelse og pristilbud hos en polsk tandlæge i København. Og derefter ville de så kunne arrangere tandbehandling i Polen. Det valgte min bekendte så, men forud for turen til Polen var hun alligevel lidt betænkelig. Dels havde hun aldrig syntes, at det ligefrem var sjovt at gå til tandlæge, og derudover var Polen for hende et vildt fremmed land.

Men hele turen var en meget positiv overraskelse. Tandklinikken havde det nyeste og mest moderne udstyr, bla. med indbygget kamera, så der under tandbehandlingen kunne transmitteres billeder fra munden og op til en stor TV-skærm i loftet. Det var således meget nemt for tandlægen at vise og forklare, hvad som var galt, og hvilken behandling, der derfor skulle foretages. Tandlægen virkede også meget kompetent. Min bekendte fik ved første behandling en forklaring på den betændelse, som havde plaget hende, og det blev afhjulpet med det samme. Og derudover var hele atmosfæren omkring tandbehandlingen venlig og afslappet, og hun blev behandlet af den samme tandlæge, som forud havde undersøgt hende i København.

Efter et par dage var min bekendte så begejstret, og hun kategorisk besluttede, at danske tandlæger aldrig mere måtte røre hendes mund. For fremtiden vil hun kun gå til tandlæge i Polen.

Medens min bekendte opholdt sig i Polen, talte hun med mange andre danskere, som også var dernede for at gå til tandlæge. Og mange havde tilsvarende oplevelser. Så kan man generalisere ud fra dette, så er dansk tandbehandling dyr og dårlig, medens polsk tandbehandling (i hvertilfælde den som sælges til købedygtige udlændinge) er top kvalificeret og professionel. Og så er prisen på polsk tandbehandling groft sagt er det halve af i Danmark. Og så vidt jeg har forstået, kan alle tilskud fra sygesikringen (den offentlige og sygesikringen Danmark) også benyttes i Polen. Man skal bare selv lægge alle pengene ud først og huske at få regningen med hjem.

Så næste gang jeg selv skal til tandlægen ... , ja hvorfor ikke? Så vil jeg også bryde med vanen og i stedet lade markedskræfterne arbejde.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Tak for informationen.
Da jeg bor i Aalborg ville jeg ikke tage til København for en forundersøgelse og valgte derfor www.MedicService.eu som sendte mig et tilbud og sørgede for en lejlighed i Szczecin.
De taler dansk og hentede mig den første dag i lejligheden hvorefter vi kørte til tandlægeklinikken. De oversatte alt for mig under forundersøgelsen samt den efterfølgende fremlæggelse af behandlingsplan og pris.
En uge efter havde jeg fået 4 implantater, en 3 leds bro samt skiftet nogle kroner. Jeg fik udleveret alt medicin og hver aften blev jeg ringet op af MedicService.eu der spurgte om alt var OK.
Om 3 mdr. skal jeg igen til Szczecin, Polen og have påsat kroner på implantaterne.
Samlet har jeg sparet ca. 50% og fået en dejlig ferie oveni.

De hjalp også min kone med frisør.
Perfekt service på dansk.
NB. Da jeg er medlem af "danmark" får jeg efterfølgende tilskud.