”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

tirsdag den 29. maj 2007

At være studerende

Næste misforståelse, som skal behandles er denne:

Jamen jeg er studerende og har kun lige til dagen og vejen. Jeg har ikke de store valgmuligheder, så jeg har slet ikke behov for at gøre mig overvejelser om økonomi.

Jeg skal indrømme, at sådan tænkte jeg selv, dengang jeg var ung studerende. Jeg havde lidt indtægter fra erhvervsarbejde og på et tidspunkt fik jeg også SU. Det var ikke de helt store summer og med et kollegieværelse samt div. øvrige fornødenheder, ja så var der ikke meget mere end lige til dagen og vejen. Så hvad skulle jeg med økonomiske overvejelser, tænkte jeg.

Men intet er mere forkert, end at tænke sådan. Selvom der ikke er de stor penge til rådighed, handler det igen om at se på ressourcer. Hvad yder jeg til samfundet, og hvad forventer jeg at få igen? Som studerende bruger man store mængder af ressourcen tid til at sætte sig ind i et fagområde. Studiet er formentlig drevet af interesse, men samtidig er der også en økonomisk synsvinkel, hvor man entne kan enten se studiet som tid forbrugt på en interesse, eller man kan se det som en investering, der skal ruste til et fremtidigt job.

Men uanset synsvinkel, så er det at være studerende et økonomisk valg. Og sålænge man er studerende, er det klart, at man ikke har de store indtægter, for man yder jo heller ikke noget særligt til det omgivende samfund. Tværtimod lever man ofte på nas med skattebetalt undervisning og SU.

Spørgsmålet er, om der er andre måder, at indrette sig på. Er der andre måder, hvorpå interessen kan dyrkes? Er der så andre måder, hvorpå tilsvarende jobmæssige kvalifikationer kan erhverves? – f.eks. i kombination med et almindeligt arbejde. Er svaret nej, kan man så overveje, om man kan spare penge, f.eks. ved at flytte lidt senere hjemmefra, end man egentlig kunne ønske sig. Det lyder måske ikke ideelt, men på den anden side handler økonomi jo om at prioritere. Og det kan man kun ved at overveje forskellige alternativer og deres konsekvenser.


Det er muligt, at man så kommer frem til, at man som almindelig studerende allerede har truffet det rigtige valg. Og det er naturligvis helt ok, men man skal ikke bilde sig selv ind, at man ikke har behov for økonomiske overvejelser. For det at være studerende er et økonomisk valg, som har en voldsom indflydelse her og nu og påvirker også resten af ens liv.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

De første 3 post kan jeg kun give dig ros for - keep´em coming :)

Thomas sagde ...

Tak for rosen. Jeg vil gøre midt bedste for at skrive relevante indlæg. Men jeg håber også, at få negativ kritik, når dette måtte være berettiget.