”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

torsdag den 31. maj 2007

En vares værdi

Indtil videre har jeg skrevet om økonomi som noget med god prioritering af ressourcer. Men hvorfra kommer ressourcernes værdi? Hvorfor er et kilo guld mere værd end et kilo sølv, og hvorfor er en liter god rødvin mere værd end en liter sodavand?

Karl Marx mente, han havde svaret. Han mente, at varens værdi direkte afhang af den forbrugte arbejdstid til at fremstille den. En vare, som tog to timer at fremstille var iflg. Marx dobbelt så meget værd, som en vare der kun tog én time.

I dag, er der nok ikke mange, der er i tvivl om, at Marx tog fuldstændig fejl. En vares værdi afhænger bla. af den sammenhæng, varen indgår i. Der har købmænd vidst lige siden oldtiden, hvor de levede at købe varer i et land, transportere dem til et andet land, hvorefter de så kunne sælges til en langt højere pris.

Der er noget subjektivt i værdi. En vares værdi afhænger bla., hvilke muligheder man ellers har, og af ens personlige vurdering og smag.


Det er meget banalt, og et eller andet sted ved vi det godt. Men alligevel diskuterer vi ofte som om, at en vares værdi er objektivt givet. Vi diskuterer ofte, som om at det kun er produktion, der er afgørende i værdiskabelsen, medens handel kun er en lille detalje. Og derfor forarges vi let, hvis vi hører om en arbejder i et fjernt land, som kun aflønnes med en brøkdel af det, som varens sælges for til slutbrugeren.

Men jeg kender ikke andre mål for værdi, end at en vare er det værd, som køber og sælger kan enes om.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Marx havde ret! Hvis jeg bruger 14 timer på et klatmaleri, så skal jeg sq have min mindsteløn på 14x100!

Thomas sagde ...

Kære fimp

Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal svare på din kommentar.
Jeg vil tro, at det hos Marx har været underforstået, at arbejdstiden skulle anvendes rationelt.
Jeg mener i hverttilfælde at have mødt marxistisk orienterede personer, som gerne ville gå med til, at det var den nødvendige arbejdstid for et givet produkt, som var afgørende for værdien.
Men det er naturligvis stadig noget sludder, da en arbejdskrævende produktionsproces i sig selv ikke er garanti for nogen som helst værdi.

I øvrigt tillykke med http://fimp.dk Det ser rigtig flot ud og er allerede blevet en af mine foretrukne sider.