”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

fredag den 8. juni 2007

Klistermærke til privatbiler på gule plader

I dag fandt jeg en udemærket kommentart, som forklarer idéen i Kristian Jensens seneste påhit. Den er her: Skal jeg bære et skilt, der siger: Jeg er lovlig?

Selv er jeg i den modsatte situation, af artiklens forfatter. Jeg ejer 50% af et firma, som har en gulpladebil, der kun må benyttes erhvervsmæssigt. Der skal altså ikke noget klistermærke bagpå den. Men jeg er da spændt på, hvormange henvendelser det giver anledning til, når emsige medborgere kontakter skattemyndighederne for at fortælle, at de på den og den dag, på det og det mistænkelige tidspunkt, har set vores bil køre rundt uden klistermærke.

Så er vi pligtige til at redegøre for skattemyndigheder, hvad vores bil har lavet. Så skal vi kigge tilbage i vagtplanerne, og se om det stemmer. Og stemmer det ikke umiddelbart, skal vi så have fat i relevante medarbejdere for at høre nærmere, om der er en god forklaring.

Reglerne er i princippet tydelige nok. Blien må under ingen omstændigheder bruges privat. Sker det alligevel, skal vi efterbetale momsen, og medarbejderen, som har brugt bilen privat, bliver beskattet af fri bil.

Og dog er reglerne ikke spor tydelige alligevel. For der er en masse grænsetilfælde. Må en medarbejder køre i firmabilen, hvis vedkommende skal på kursus? Eller må en medarbejder, lave et mindre privat ærinde, når vedkommen alligevel næsten lige kommer forbi med firmabilen?

Det er et rengøringsfirma, jeg er medejer af. Og vi har mange opgaver, som løses på skæve tidspunkter og i weekenden. Men det er ikke sikkert, at alle emsige medborgere lige tænker over det. Jeg er i hverttilfælde spændt på, hvorofte vort firma kommer til at stå til regnskab for Kristian Jensen.

Ingen kommentarer: