”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

mandag den 4. juni 2007

Personlig branding

God økonomi er at prioritere sine ressourcer. Men god økonomi er også at få afregnet, det man køber og sælger (som oftest sin arbejdskraft), til en god pris.

Umiddelbart er jeg opmærksom på to forskellige måder, til at forbedre den pris, man kan opnå for sit arbejde. Den ene handler om at slutte sig sammen med ligesindede, og den metode er anvendelig, hvis man ikke på egen hånd står så stærkt i en forhandlingssituation. Og vi kender metoden fra fagforeninger, som netop er grundlagt på idéen om at forhandle løn- og arbejdsforhold for alle medlemmer under ét. Metoden kendes også fra indkøbsforeninger ol., hvor man gennem fælles aftaler kan købe varer til en bedre pris, end man kunne opnå egen hånd.

Der er ingen tvivl om, at metoden virker, idet man ved at være flere kan lægge et større pres på modparten. Men samtidig har metoden også sin svaghed, for forhandlingsresultatet skal gælde for alle medlemmerne, og det sætter naturligvis en grænse for, hvor store indrømmelser modparten har mulighed for at give.

Den anden metode har ikke denne svaghed, men den forudsætter, at du på egen hånd kan forhandle dine forhold. Metoden går nemlig ud på at skille dig ud fra den ”grå masse”. Det er det virksomheder selv gør, når de reklamerer for deres produkter. Her er formålet at skabe et positivt image omkring produktet, så kunden bliver villig til at betale mere for at få det end ellers.

Og på arbejdsmarkedet kan mange gøre noget tilsvarende. Har du eget kontor (eller hjørne af et kontor) kan en smagfuld indretning og et kunstværk på væggen måske være det, som gør forskellen. Andre kan lide at opholde sig i dit kontor, og du bliver måske kendt som en helstøbt person med forstand på livet. Men det kan også være nogle særlige kvalifikationer, du har – og det behøver ikke nødvendigvis være noget meget avanceret. Eksempelvis kan det bare være, at du bliver kendt som den, der kan skrive et korrekt dansk. Det kræver ikke den store akademiske uddannelse at lære at skrive korrekt, men det er alligevel en uhyre sjælden kvalifikation, som vil blive værdsat.

Men uanset hvad du bliver kendt for, så står du stærkere i en lønforhandling. Et helstøbt menneske, eller den som har styr på grammatikken, vil man altid i firmaet føle, at man har sværere ved at undvære, end den mere ”gennemsnitlige” medarbejder.

Ingen kommentarer: