”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

mandag den 26. november 2007

Er det mig, der er gammeldags?

I flg. netavisen 180 Grader vil Københavns Kommune begynde at sælge reklameplads. Og synes man, at det offentlige trænger til effektivisering og modernisering, kan det jo umiddelbart lyde fint og godt.

Men jeg må indrømme, at der er noget, som generer mig. For et eller andet sted tilkommer det ikke en offentlig myndighed at drive erhvervsvirksomhed. Jeg forstår godt, at salget af reklameplads blot skal være en lille biaktivitet i forbindelse med de aktiviteter, man nu i forvejen har gang i. Og jeg forstår også godt, at disse ekstra indtægter sikkert kan lune vældig godt i en presset kommunekasse.

Men alligevel. Jeg synes, at man krydser en grænse, som man ikke skal. Kan man forestille sig, at en virksomhed, som skal søge en kommunal tilladelse får en anderledes behandling, hvis den samtidig er kunde til kommunens reklamepladser?

Jeg ved det ikke, men jeg har mine betænkeligheder. Er det bare mig, der er gammeldags?

Artikle fra 180 Grader: Køb reklameplads på en gadefejer

Ingen kommentarer: