”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

søndag den 4. november 2007

Er det ok med blokader?

Er det ok, når chauffører og vognmænd blokerer færgehavnene?

Sådan, som jeg har forstået transportbranchends problemer, så er det sådan, at chauffører hver gang tager frygtsomme på arbejde. Hvad bringer dagen? En lille fodfejl og arbejdsdagen bliver til økonomisk underskud – en lidt større fodfejl, og man mister sit kørekort og dermed sit job.

Turen skal naturligvis planlægges, så man får hentet og afleveret varer de rigtige steder. Derudover skal bilen tankes, når den skal have brændstof, og selv skal man også have mad på nogle nogenlunde fornuftige tidspunkterer. Og de ting skal så passes sammen, så man ikke skal lave unødige stop undervejs. Det er klart nok.

Men dertil kommer så køre-/hviletidsbestemmelserne, der også skal overholdes til punkt og prikke. Dummer man sig i sin planlægning, eller kommer man bare ud for lidt for mange uforudsete ting undervejes, ja så risikerer man eksempelvis at måtte tage en ekstra overnatning en halv time før turens endemål. Alt i alt en kompleks opgave, der kan gøre enhver chauffør nervøs på forhånd.

Det er cirka sådan, at jeg har forstået transportbranchens problemer. Så derfor kommer det heller ikke bag på mig, at jeg nu i dag hører om, at vognmænd og chauffører blokerer færgehavne. Tværtimod undrer det mig, at de ikke allerede har gjort det for længe siden.

Problemet er naturligvis en reguleringsivrig statsmagt, som tror, at alle problemer kan løses centralistisk med strammere lovgivning, og strengere straffe. Men det kan de naturligvis ikke, og derfor er det samfundsgavnligt og godt, at transportbranchen gør opmærksom på problemerne.

Men er aktionsformen ok? Som udgangspunkt må svaret vel være "nej". En blokade bygger jo dybest set på vold og tvang, og den går i sagens natur ud over uskyldige aktører. Fra et borgerligt synspunkt, er det vel ikke i orden. Men hvilket alternativ har transportbranchen? Kan man overhovedet kæmpe mod statslige tåbeligheder, uden at det går ud over uskyldige? Jeg ved det ikke.

Et andet forhold er så, at hele erhvervslivet og dermed også forbrugerne er dybt afhængige af en velfungerende transportsektor. De sidste 20 år har et af mantraerne i erhvervslivet været at få bedre styr på varestrømmene (logistik). Det er noget med at bruge IT til bedre planlægning og bedre kommunikation med leverandører. Kan køber løbende delagtiggøre leverandøren i sine produktionsplaner, kan leverandøren bedre gøre sine forberedelse og løbende levere lige præcis de mængder, der er bruge for uden at nogen skal ligge inde med store omkostningstunge varelagre. Men skal det fortsat kunne lade sig gøre forudsætter det bla., at den sektor som politikerne pt. er i færd med at nedbryde, igen bliver velfungerende.

Artikel fra 180 Grader: Chauffører vil spærre Danmark af

1 kommentar:

Thomas sagde ...

Her til aften har 180 Grader skrevet en leder om samme emne: Leder: Stop gidelstagningen - hæv straffene!