”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

fredag den 12. august 2011

Optøjer i London

Gary North har sin egen forklaring på optøjerne i London. Først sammenligner han med tidligere episoder i Los Angeles (1965 og 1992) og kommer så frem til følgende årsager:

1. Det offentlige uddannelsessystem
2. Mindstelønninger
3. Sammenbrud af familiestruktur (støttet af velfærdsstaten)
4. Misundelse ( => destruktiv adfærd)
5. Jalousi ( => tyveri og røveri)
6. Faldende omkostninger ved at koordinere et optøjer

Jeg ved ikke, om jeg nødvendigvis er enig i det hele, men jeg synes, at Gary North har en god pointe i, at misundelse (til forskel fra jalousi) opstår der, hvor man ser sig selv som ligeværdig med den, der har det, man selv efterstræber. Og det fører så til den destruktive adfærd. Og der kan vel næppe være nogen tvivl om, at netop velfærdsstaten understøtte denne falske forestilling om, at vi alle er lige.

Læs Gary North her: London Riots: What Nobody Dares to Say.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Thomas - fin blog. Jeg ville bare lige høre om du ellers kendte til Gary North? Jeg læser en del af ham, også udenom lewrockwell.com.
Venligst, Kristian@fastermail.com