”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

søndag den 10. august 2008

En lidt for ivrig minister

I flg. Politiken.dk vil velfærdsminister og gammel VS’er Karen Jespersen stoppe genopdragelsesrejser. Ministeren kan naturligvis ikke sende danske sagsbehandlere og danske politi til udlandet for at stoppe genopdragelsen og tvinge børnene tilbage. Så i stedet vil hun indføre økonomisk pression mod børnenes forældre, som opholder sig her i landet. Du kan læse artiklen her: Minister vil stoppe genopdragelsesrejser.

Personligt synes jeg da også selv, at genopdragelse i Irak er en rigtig dårlig idé, men jeg vælger – i modsætning til ministeren – at anskue sagen fra en mere principiel synsvinkel. Er der overhovedet ingen grænser for, hvad en dansk minister skal stikke sin næse i?

Hvad så når en dansk familie i udlandet sender sine børn på genopdragelse på en kostskole i Danmark? Er det så også et problem, der skal sættes en stopper for? Det synes jeg naturligvis ikke, og det gør ministeren nok heller ikke. Men hvad nu hvis f.eks. en thailandsk minister finder, at danske kostskoler er problematiske. Skal han så forsøge at hindre danskere i Thailand at sende deres børn hjem på kostskole?

Jeg gætter på, at ministeren i så fald vil blive højlydt forarget. Men jeg spørger bare, hvor er konsistensen henne?

Ingen kommentarer: