”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

onsdag den 5. september 2007

Folketingsvalg

Som den politiske situation ser ud nu, må det vel forventes, at folketingsvalget kommer til foråret. Nu skal den nye skatteaftale lige gennemføres, og vælgerne skal vel også lige nå at mærke lettelserne i praksis.

Men hvad skal jeg stemme, når valget kommer? Venstre er ikke længere noget liberalt parti, dem har jeg fuldstændig afskrevet. Til gengæld står de Konservative fortsat for en liberal økonomisk politik, men har bare mere end svært ved at få sat reelle politiske fingeraftryk. Og så er der også lige det, at en stemme på de Konservative ikke alene er en stemme på lavere skat, men også en stemme på Gud, Konge og Terrorsikring.

Så er der selvfølgelig også Liberalisterne. Deres program er det, som tiltaler mig mest, men er de et seriøst parti? Og kan de overhovedet nå at stille op til næste valg? Jeg har naturligvis underskrevet og sendt en vælgererklæring, og derefter har jeg så ikke hørt noget.

Jeg intersserer mig naturligvis for hvorledes det går med underskriftsindsamlingen, og jeg har såmænd også overvejet at hjælpe til med den. Men jeg vil jo gerne have noget info. Derfor er det ikke befordrende i liberalisternes debatforum at læse, at antallet af indsamlede underskrifter pt. er en taktisk hemmelighed.

Skal jeg tro andres omtale af partiet, har de ikke mange chancer. Med Poul Højlunds ord er der intet som tyder på, ”at de magter at rykke fra studerekammeret og ud i den politiske virkelighed”. (Se 1. kommentar til artiklen Borgerlig sammenbrud). Har Poul Højlund ret, er det trist.

Så hvad med den kommende valg? Selvom jeg er frustreret over den Konservative indsats, så er jeg alligevel nået den konklusion, at de får min stemme. Jeg stemmer på dem, fordi de som de eneste konsekvent holder fast i, at skatten skal ned, og så må jeg se om jeg kan leve med, at jeg med i købet også får en masse Gud, Konge og Terrorsikring.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Thomas og mange tak for din underskrift.

Det er dog desværre tilfældet, at vi i Liberalisterne ikke regner med at blive opstillingsberettigede, hvis der bliver valg i den nærmeste fremtid. Og det ville være synd at bruge en masse penge på at sende underskrifter frem og tilbage, hvis de alle sammen alligevel bliver ugyldige efter et snarligt valg. Det er forklaringen på, at du ikke har fået din vælgererklæring tilbage.

Mikkel Kruse
Bestyrelsesmedlem i Liberalisterne

Thomas sagde ...

Hej Mikkel

Ud fra en "snæver" betragtning kan jeg selvfølgelig godt forstå, at I venter med at sende underskrifterne. Men det giver altså bare et signal om, at I ikke selv er helt sikre på, at projektet holder.

Det er synd, for I har et rigtig godt projekt. Du behøver ikke, at takke for min underskrift. Jeg samler gerne I min omgangskreds også. Men jeg vil gerne vide lidt om, hvad der foregår.

Anonym sagde ...

Hej Thomas,

Vi har bestemt sikre på, at det liberale projekt holder. Men samtidig må vi nok erkende, at en måneds tid til at indsamle underskrifter *og* føre valgkamp simpelthen er for lidt.

Hvis der bliver tale om et snarligt valg, må vi indstille os på at sidde over denne gang og så tage kampen op ved næste folketingsvalg.

Det er selvfølgelig ærgeligt, især når man tænker på al den tid vi har spildt med at vente på at få navnet godkendt. Men sådan former tingene sig nogle gange.

Thomas sagde ...

Hej Mikkel

Vi er naturligvis enige om, at det liberale projekt (i general forstand) holder. Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så bekræfter du, at det liberale projekt kaldet "Liberalisterne - Frihed og Velstand" ikke lykkes i denne omgang.

Så jeg glemmer alt om underskrifter og indstiller mig fortsat på at sætte mit kryds hos Bendsten & Co.