”Velfærdsstaten” er skabt af mennesker, der ikke har virkelige helte; og som derfor har skabt et system, der har til formål at gøre verden årsagsløs, sådan at man (tror man) slipper for at forholde sig til alle de udfordringer, virkeligheden konfronterer en med. (Simon Espersen, Et samfund uden forbilleder)

torsdag den 6. september 2007

Public Service

Her til aften, da jeg rydde op i filerne på en ældre pc, fandt jeg et tre år gammelt debatindlæg. Det var skrevet af undertegnede, medens Irakkrigen stadig var forholdsvis ung. Jeg deltog nemlig i et amerikansk forum, hvor jeg diskuterede med en person, der hed Jerry, og hans indlæg fik mig til at tænke over nogle ting. Ikke sådan lige på én gang, men han såede nogle frø i mit sind, som siden har fået mig til at ændre holdning.

Ja, jeg kan ligesågodt sige det, som det er. For tre år siden var jeg frygtelig naiv. Nej, misforstå mig nu ikke - min intelligens og mit uddannelsesniveau fejlede intet. Problemet var min ukritiske accept af den danske velfærdspropaganda.

Jeg diskuterede emner omkring forudsætningerne for Irakkrigen, Guantanamo, retssikkerhed osv. Og i den forbindelse kunne jeg ikke nære mig for også lige at fortælle om vore gode danske public service medier. For i ramme alvor mente jeg dengang, at jeg i kraft af DR, var bedre orienteret end Jerry.

Trods det, at jeg opfattede mig selv som borgerlig, så troede jeg alligvel fuldt og fast på myten om public service mediers overlegenhed. Men prøv så lige at høre her, hvad Jerry fortalte mig:
Oh Thomas! We have one publicly financed news/public service organization, Public Broadcasting System (PBS), which gives all the liberal news that they see fit to print. Only the far-left gets its news there! We Americans are highly skeptical of the "official position". As your news organizations are tax-financed, they are not independent. We would discount those pretty quickly.

Dengang var jeg chokeret over at blive sat i bås med de ekstremt vensteorienterede. For sådan syntes jeg jo ikke selv, at det var. Så jeg svarede Jerry noget naivt sludder, som jeg ikke vil gentage, da jeg skammer mig. Men Jerry havde helt klart ret. Og derfor kunne jeg heller ikke sådan lige glemme, hvad han havde skrevet. Og efter et godt stykke tid faldt tiøren på plads for mig.

Selvfølgelig, alle har deres synsvinkler og deres interesser at varetage. Fordi noget er offenligt, er det ikke hævet over alt andet. Nogle gange fristes man enddog til at sige, tværtimod.

Ingen kommentarer: